Marka Ford stawia sobie za cel, aby do połowy 2026 roku cała gama oferowanych samochodów osobowych w Europie była zdolna do poruszania się z zerową emisją spalin. Chodzi tu o napędy w pełni elektryczne oraz hybrydowe typu plug-in. Natomiast do 2030 roku w planach jest przejście w całości na napęd tylko elektryczny. Pierwszym zelektryfikowanym użytkowym pojazdem w Europie jest Ford Tourneo Custom PHEV.
Przyszłość samochodów użytkowych
Rynek samochodów dostawczych oraz ich osobowych odpowiedników także doczekał się elektryfikacji. Hybryda typu plug-in zbudowana na bazie wersji Custom to nie tylko dostawczy Transit, lecz także 8-osobowe Tourneo. W tej postaci auto oferuje użytkownikom luksusowo wykończoną kabinę z układem tylnych foteli, które możemy skonfigurować aby były ustawiane w formacie konferencyjnym face-to-face.
Testowany egzemplarz to wersja Titanium. Po otwarciu drzwi, naszą uwagę przykuwa jasna tapicerka. Miły akcent, który automatycznie tworzy atmosferę „luksusu i prestiżu” w środku. Jasne wykończenie występuje także na elementach deski rozdzielczej. Radio oraz panel sterowania klimatyzacją to dobrze znane elementy z innych modeli Forda. Każdy po chwili odnajdzie się w tym wnętrzu.
Kolejnym miłym zaskoczeniem są zegary. Są w całości analogowe poza centralnym komputerem pokładowym. Ciekawostką jest znajdująca się obok wskaźnika poziomu paliwa, informacja odnośnie poziomu naładowania baterii. Gniazdo do ładowania znajdziemy z przodu pod lampą na zderzaku.
Jazda testowa
W wersji Plug-in Hybrid, Custom nadal jest świetnym samochodem dostawczym lub modelem osobowym. Bardzo dużym plusem jest możliwość podróżowania na samym prądzie (przy pełnej baterii możemy osiągnąć zasięg ok. 50 km na samym prądzie), a gdy sytuacja tego wymaga możemy skorzystać z jednostki spalinowej EcoBoost. Jedynym mankamentem tego rozwiązania może być hałas związany z pracą silnika benzynowego. Różnice w porównaniu do konwencjonalnego napędu są spore. Przede wszystkim w wypadku wersji PHEV mamy 1-biegową skrzynię.
Zawieszenie testowanej wersji Tourneo nie budzi żadnych zastrzeżeń. Tak jak w środku mamy do czynienia z bardzo komfortowym wnętrzem, pokrywa się to z tym jak auto pokonuje wszelkiego rodzaju nierówności. Bardzo wygodne siedzenia wpływają w pozytywny sposób na odczucia z jazdy.
Ceny Tourneo Custom PHEV
Cennik Forda Tourneo Custom otwiera kwota 143 560 PLN. W tej kwocie otrzymujemy wyposażenie Trend z silnikiem wysokoprężnym 2.0 EcoBlue o mocy 130 KM z manualną skrzynią biegów. Najbogatsza wersja wyposażenia Active, zestrojona z najmocniejszym w gamie silnikiem 2.0 EcoBlue 185 KM to wydatek 182 684 PLN. Wersja z napędem Plug-in Hybrid w wersji wyposażenia Titanium (jedyna dostępna wersja z tym napędem) to kwota 235 434 PLN.