Jeep zaprezentował nową generację modelu Compass – kompaktowe SUV-a, który łączy wyrazisty design, wszechstronność i najnowocześniejszą technologię. Nowy Compass został zaprojektowany z myślą o klientach poszukujących pojazdu, który sprawdzi się zarówno w codziennej eksploatacji, jak i bardziej w bardziej wymagających wycieczkach. Compass łączy najnowszą technologię zachowując jednocześnie charakterystyczne cechy marki Jeep – terenową sprawność i wytrzymałość w każdych warunkach.
Design i technologia
Nowy Compass charakteryzuje się nowoczesnym i dynamicznym wyglądem, z wyrazistymi liniami nadwozia. Został zaprojektowany przez zespoły inżynierów Jeepa w Turynie i Stanach Zjednoczonych, współpracując z ekspertami technicznymi z całego świata. Dzięki temu udało się uzyskać optymalną równowagę między funkcjonalnością, którą doceni każdy użytkownik, a terenowymi właściwościami, które ucieszą fanów jazdy z dala od utwardzonych dróg. Compass zachowuje kultowe już elementy, takie jak siedmioszczelinowy grill, szerokie nadkola w kształcie trapezu. Wraz z terenowymi osłonami nie tylko odwołują się do bogatej historii marki, ale również podkreślają jego wielozadaniowy charakter.
Wnętrze zostało dostosowane do dzisiejszych standardów, jest nowoczesne, centralnym punktem jest nowy 16-calowy wyświetlacz. Jednocześnie najważniejsze funkcje sterowania umieszczono w formie fizycznych przycisków pod ekranem, co ułatwi codzienne użytkowanie. Dzięki bezprzewodowym usługom łączności, mapy samochodu pozostaną zawsze aktualne. Za kierownicą umieszczono w pełni cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 10 cali. Kierowca natomiast może liczyć na wsparcie autonomicznej jazdy poziomu drugiego, zapewniając bezpieczną podróż zarówno na dłuższą trasę, jak i w zakorkowanych centrach miast. Komfort jazdy gwarantują podgrzewane fotele wykonane z połączenia tkaniny i winylu, z 6-kierunkową manualną regulacją oraz 2-kierunkową regulacją lędźwiową dla kierowcy. Nowego Jeepa Compass można dodatkowo wyposażyć w np.: wyświetlacz head-up, zaawansowany system zmiany pasa ruchu, wentylowane fotele z funkcją masażu lub panoramiczny dach.
W porównaniu z poprzednikiem, nowy Compass względem poprzednika oferuje jeszcze więcej przestrzeni. Jego całkowita długość wynosi 4,55 mera, a to pozwoliło na zyskanie dodatkowych 55 przestrzeni na nogi, większą, bo aż 34-litrową pojemność przednich schowków oraz pojemność bagażnika osiągającą teraz 550 litrów. Kanapa składa się w proporcji 40/20/40 czyniąc samochód komfortowym oraz funkcjonalnym – nawet pod kątem przewozu ładunków.
Nowy Compass oferuje sześć wersji kolorystycznych nadwozia, inspirowanych krajobrazami oraz naturą, które wzbudzają emocje i przywodzą na myśl konkretne regiony geograficzne. W palecie barw znajdziemy między innymi:
- Hawaii (jasnozielony) kojarzący się z bujną roślinnością i tropikalnymi pejzażami hawajskich wysp
- Pacific (niebieski), oddający rozległość Oceanu Spokojnego
- Antarctica (biały), symbolizujący mroźne obszary południowych krańców globu
- Amazonia (brązowozielony), odzwierciedlający dzikie lasy deszczowe Amazonii
- Yosemite (szary), inspirowany majestatycznymi skałami i klifami tego słynnego parku narodowego
- Vulcano (czarny), nawiązujący do wulkanicznej wyspy Vulcano na Sycylii.
Wersje napędowe i możliwości terenowe
Nowy Jeep Compass zapewnia wszechstronną ofertę układów napędowych, która umożliwia klientom większą swobodę wyboru odpowiedniej jednostki. W gamie znajdują się:
- Hybryda z technologią 48 V o mocy 145 KM
- Hybryda typu Plug-in o mocy 195 KM
Oprócz tego, klienci będą mieli do wyboru wersje elektryczne:
- Wersja o mocy 213 KM z napędem na przednią o
- Wersja o mocy 375 KM wyposażona w napęd na wszystkie koła
Dla tej platformy, Jeep wyłącznie dla swojej marki wprowadził nowy, specjalnie opracowany i mocniejszy tylny silnik elektryczny, który zapewnia dodatkowe 49 kW mocy szczytowej i do 232 Nm momentu obrotowego. W połączeniu z tylnym reduktorem o przełożeniu 14:1 przekłada się to na imponujące 3100 Nm momentu obrotowego dostępne na tylnych kołach. Zasięg w pełni elektrycznej wersji BEV wynosi nawet do 650 km, co jest kluczowym atutem nowego Compassa.
Nowy Compass zachowuje legendarne możliwości terenowe, oferując je nawet w wersjach wyposażonych w napęd przedni. Dzięki prześwitowi sięgającemu 200 mm, kątowi natarcia wynoszącemu 20 stopni, kątowi rampowemu o wartości 15 stopni oraz kątowi zejścia równemu 26 stopni, Compass jest doskonale przygotowane w wymagające warunki terenowe. Dodatkowo głębokość brodzenia do 470 mm podkreśla jego zdolność do pokonywania najtrudniejszych przeszkód. Standardowo we wszystkich wersjach znajdziemy system zarządzania trakcją Selec-Terrain, który wspomaga kierowcę w wymagających sytuacjach, a także czujniki parkowania 360 stopni, znane już z modelu Jeep Avenger.
First Edition – czyli wersja specjalna z okazji debiutu
Na tle pozostałych wyróżniać się będzie imponującymi 20-calowymi obręczami kół oraz dolną częścią nadwozia pokrytą specjalnym materiałem ochronnym, który zapewnia pełne zabezpieczenie przed zarysowaniami i uszkodzeniami mechanicznymi zarówno w miejskich warunkach, jak i podczas wypraw terenowych. Compass First Edition oferuje kompleksowe wyposażenie. Na pokładzie znajdziemy czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamerę cofania, podgrzewane przednie fotele oraz system autonomicznej jazdy na poziomie drugim.
Cena katalogowa edycji specjalnej, którą już można zamawiać w polskiej sieci dealerskiej, zaczyna się od 161 000 zł za wariant e-Hybrid. Wersja elektryczna to koszt rzędu 214 700 zł. Dostawy tego modelu planowane są na czwarty kwartał 2025 roku.