Obecna generacja Fiata 500 zadebiutowała w 2020 roku jako model w pełni elektryczny. Samochód symbolizuje nowy rozdział w historii marki i mocne wejście w obszar elektromobilności. Jednak spowolnienie tempa rozwoju rynku aut bezemisyjnych sprawiło, że wielu klientów zaczęło wstrzymywać się z decyzją o zakupie elektrycznej „pięćsetki”. W odpowiedzi na sytuację rynkową Fiat zdecydował się podjąć konieczne działania.
Po okresie skupienia wyłącznie na napędach elektrycznych marka ogłosiła powrót spalinowej wersji swojego kultowego malucha – tym razem w odmianie hybrydowej. Nowy model ma nosić nazwę Fiat 500 Ibrida i zadebiutuje pod koniec 2025 lub na początku 2026 roku. Choć prototypy nie wyjechały jeszcze na drogi, pierwsze szczegóły techniczne są już znane.
Oszczędność przede wszystkim – sprawdzona jednostka napędowa
Pod maską nowego Fiata 500 Ibrida znajdzie się dobrze znany, trzycylindrowy silnik 1.0 FireFly o mocy 71 KM (52 kW). To jednostka napędowa, która z powodzeniem była stosowana w poprzedniej generacji modelu.
Dzięki zastosowaniu układu miękkiej hybrydy (MHEV), w którym alternator i rozrusznik połączono w jeden moduł pełniący funkcję silnika elektrycznego, nowa „pięćsetka” ma oferować nie tylko niższe zużycie paliwa, ale także ograniczoną emisję spalin.
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h ma wynosić około 14 sekund – rezultat skromny, ale wystarczający dla samochodu typowo miejskiego. Napęd trafi na przednie koła za pośrednictwem 6-biegowej manualnej skrzyni biegów, a dla zainteresowanych przewidziano także zautomatyzowaną 5-stopniową przekładnię C515 – znaną z poprzedniej generacji.
Nowy układ napędowy spełni normę emisji Euro 6e-BIS, co czyni go bardziej przyjaznym dla środowiska i gotowym na przyszłe wymagania legislacyjne. Co istotne – postawienie na znaną technologię powinno również przełożyć się na konkurencyjną cenę zakupu.
Made in Italy – produkcja i warianty nadwoziowe
Produkcja modelu Fiat 500 Ibrida prawdopobnie będzie odbywać się w zakładzie Mirafiori w Turynie, co mocno podkreśla włoskie korzenie marki i jej powrót do tradycji.
Nie wiadomo jeszcze, czy do sprzedaży trafią wszystkie trzy wersje nadwoziowe:
• klasyczny hatchback,
• stylowy kabriolet,
• praktyczna wersja 3+1 z dodatkowymi tylnymi drzwiami.
Cena i dostępność – co wiemy?
Zgodnie z doniesieniami włoskich mediów, cena nowego Fiata 500 Ibrida ma być niewiele wyższa od poprzedniej wersji spalinowej.
Na ten moment brak zdjęć prasowych, a sam model nie został jeszcze oficjalnie zaprezentowany – wszystko wskazuje na to, że Fiat trzyma kluczowe detale w tajemnicy aż do premiery.
Powrót z rozsądkiem i stylem
Nowy Fiat 500 Ibrida to próba pogodzenia legendy miejskiego stylu z realiami dzisiejszego rynku. W czasach, gdy czysto elektryczne napędy wciąż budzą mieszane odczucia wśród konsumentów, wersja hybrydowa może okazać się złotym środkiem – oszczędna, przystępna cenowo i praktyczna.
Fiat powraca do źródeł, ale w nowoczesnym, bardziej zrównoważonym wydaniu.