Historia powstania jednego z największych amerykańskich przedsiębiorstw, Ford Motor Company, została zapoczątkowana przez wielkiego wizjonera, Henry’ego Forda. Urodził się w Springwell Township w hrabstwie Wayne 30 lipca 1863 roku. Dorastał na dość bogatej farmie rodzinnej, spędzając dnie w małej szkółce i pomagając na farmie w drobnych pracach. Zaledwie jako 15-letni chłopiec w 1878 roku skonstruował swój pierwszy silnik parowy.
Narodziny Marki
W 1879 roku opuścił dom i wyjechał do pobliskiego Detroit, by podjąć pracę jako czeladnik u maszynisty, gdzie przepracował trzy lata, po czym wrócił do Dearborn. Przez następne kilka lat czas pochłaniało Henry’emu obsługiwanie i naprawa silników parowych, a okazjonalnie znajdował dorywcze zajęcie w fabryce w Detroit. Zajmował się też konserwacją i przeglądem maszyn na rodzinnej farmie. W 1888 roku ożenił się z Clarą Bryant i utrzymywał swoją nową rodzinę, prowadząc tartak.
W 1891 roku Ford został inżynierem w Edison Illuminating Company w Detroit. Awans na stanowisko głównego inżyniera dał mu wystarczająco dużo wolnego czasu i pieniędzy, by poświęcić wiele uwagi swoim prywatnym doświadczeniom z silnikiem spalinowym.
Henry pragnął produkować jak największą liczbę samochodów, o jak najprostszej konstrukcji i najniższym możliwym kosztem. Za cel obrał sobie również „dać światu koła” i produkować dostępne cenowo auta dla szerokiej grupy odbiorców. By to zrealizować musiał zdecydowanie poprawić produktywność. Pracowników w zakładach w Detroit rozmieszczono przy specjalnych stanowiskach, a do podwozia auta przymocowano gruba linię. Następnie przeciągano podwozie wzdłuż linii prostej , zatrzymując przy kolejnych stanowiskach monterskich.
Rozwój firmy
Początki Ford Motor Company nie należały do łatwych. Zatrudnionych było zaledwie 10 osób, a tak niewielka liczba pracowników była w stanie wyprodukować jedynie kilka aut dziennie. Pierwszym samochodem marki był Model A, sprzedany w lipcu 1903 roku – miesiąc po założeniu firmy.
![](https://www.eurocar.pl/wp-content/uploads/2021/01/200723-ford-model-a-1024x576.jpg)
Pierwszym, niezaprzeczalnym hitem sprzedażowym był Model T z roku 1908. Popyt na ten samochód był tak ogromny, że właśnie wtedy Henry wprowadził produkcje taśmową. W blisko 20 lat wyprodukowano prawie 15,5 miliona egzemplarzy tego modelu, które rozdystrybuowano niemal na cały świat. W czasach wielkiego zainteresowania Fordem T, można było go kupić już za 260 dolarów. W 1914 roku samochody marki Ford stanowiły połowę światowej produkcji!
![](https://www.eurocar.pl/wp-content/uploads/2021/01/1927-ford-model-t-roadst-4ce2716-1024x768.jpg)
Niestety pozycję lidera Ford stracił przez brak modernizacji – produkował tylko jeden model, nie wprowadzał do niego żadnych ulepszeń, a konkurencja rosła w siłę. Nowym numerem jeden zostało General Motors.
Kolejnym sukcesem był Ford V8 z 1931 roku, który zapoczątkował masową produkcję silników (poprzez odlewanie). Warto wspomnieć także Forda Y, zwany potocznie „Eight” – dedykowanego głównie na rynek europejski. Na podstawie tego modelu konstruowane były samochody w Wielkiej Brytanii aż do końca lat 50.
![](https://www.eurocar.pl/wp-content/uploads/2021/01/1932_Ford_Model_B_55_Standard_Tudor_Sedan_CXXXX7.jpg)
![](https://www.eurocar.pl/wp-content/uploads/2021/01/Ford_8_or_Model_Y_2_door_saloon_1937_-_30215576355-1024x678.jpg)
Podczas II wojny światowej, fabryki Forda pochłonęła produkcja militarna – wypuszczono ponad 8,5 tysiąca bombowców, niemal 280 tys. jeepów i blisko 60 tysięcy silników samochodowych.
Po wojnie, w 1947 roku została wznowiona produkcja samochodów osobowych. Do znaczących modeli z tego okresu zaliczyć można Thunderbird (1954) i Edsel (1957) – stworzony na cześć Edsela Forda.
![](https://www.eurocar.pl/wp-content/uploads/2021/01/thunderbird-1954.jpg)
![](https://www.eurocar.pl/wp-content/uploads/2021/01/1_STU7n9uS71AbZv-pDUdKxg-1024x632.jpeg)
Rok 1964 to narodziny słynnego Forda Mustang, który powstał jako tańsza propozycja drogiego Chevroleta Corvette. Samochód można było nabyć za niespełna 2,5 tysiąca dolarów, dlatego już w pierwszym roku sprzedano aż 417 tysięcy egzemplarzy. Samochód szybko zdobył amerykańskie serca, wystąpił w kilku filmach i grach – stał się swoistą ikoną popkultury. Kultowy Mustang doczekał się sześciu generacji, a najnowsza z nich jest marzeniem nie tylko wielbicieli Forda. Fani tego słynnego auta sportowego są w stanie zapłacić za niego naprawdę spore kwoty. Super Snake’a sprzedano za kwotę 1,3 miliona dolarów!
![](https://www.eurocar.pl/wp-content/uploads/2021/01/0f4d7326-8507-47e4-b57e-75e869f51ac9.jpg)
W 1970 roku rusza produkcja jednego z najważniejszych modeli Forda na europejskim rynku – Escorta, zaś w 1976 roku – Fiesty. W 1978 roku łączna produkcja Forda przekroczyła 150 milionów pojazdów, a w 1996 roku 250 mln.
![](https://www.eurocar.pl/wp-content/uploads/2021/01/1970-ford-escort-rs-1600.jpg)
![](https://www.eurocar.pl/wp-content/uploads/2021/01/unnamed-5.jpg)
Do najważniejszych modeli drugiej połowy ubiegłego wieku na rynku amerykańskim należał Ford Taurus (1985 – 2006) oraz pickupy serii F. W 1993 roku debiutował Ford Mondeo, a rok później Edsel – jego odpowiednik na rynku amerykańskim. W 1998 roku w sprzedaży pojawia się Focus, jeden z nielicznych modeli, który trafił i do Europy, i do Stanów Zjednoczonych.
![](https://www.eurocar.pl/wp-content/uploads/2021/01/5252669827_17ea543ede_b.jpg)
![](https://www.eurocar.pl/wp-content/uploads/2021/01/1985-ford-f150-lariat-xlt-5.png)
![](https://www.eurocar.pl/wp-content/uploads/2021/01/1-1993-Mondeo-1024x678.jpg)
![](https://www.eurocar.pl/wp-content/uploads/2021/01/z11021903V13-Ford-Focus-htb-1-6-100-KM-487-sztuk-rok-19.jpg)
Współpraca z innymi markami
Ford współpracował też z innymi producentami motoryzacyjnymi. W 1988 nawiązał spółkę z Nissanem, zaś w 1991 roku powstała spółka AutoEuropa z Volkswagenem, której owocem są produkowane od 1995 roku vany Galaxy i Sharan.
W 1922 roku Ford kupił założoną pięć lat wcześniej firmę Lincoln Motor Co za 8 mln. dolarów. Samochody marki Lincoln były od początku najbardziej ekskluzywnymi i reprezentatywnymi modelami w gamie Forda, oferowanymi jednak wyłącznie na rynku amerykańskim. Nieco niżej pozycjonowane były za to, ale wyżej niż Fordy, auta marki Mercury. Marka ta została stworzona i wprowadzona na rynek w 1938 roku. Każdy model miał swój odpowiednik wśród modeli Forda, dzielił z nim większość rozwiązań technologicznych. W 1979 roku Ford kupił 25% akcji Mazdy, a w 1996 roku dokupił kolejny pakiet i ma już łącznie 33,5% akcji. W 1987 roku stał się większościowym udziałowcem w firmie Aston Martin (75% akcji), a dwa lata później do grupy Forda dołączył Jaguar za kwotę 2,5 mld. dolarów. Ostatnie dwa lata ubiegłego tysiąclecia to kolejne dwa zakupy – w 1999 roku Volvo (oddziału produkującego auta osobowe) za 6,45 mld USD oraz w 2000 roku marki Land Rover od BMW Group. W 1999 roku założona została Premier Auto Group, w skład której wchodzą Aston Martin, Jaguar, Lincoln i Volvo.
Gorsze wyniki finansowe, słabsza sprzedaż bardziej luksusowych marek, spowodowała, że Ford powoli wycofuje się z niektórych marek. W 2007 roku sprzedany został Aston Martin międzynarodowemu konsorcjum za niecały miliard dolarów, zaś na początku 2008 roku indyjski koncern motoryzacyjny Tata Motors przejął udziały w brytyjskich markach Jaguar oraz Land Rover.
Dziś Ford kojarzy się przede wszystkim z samochodami osobowymi, które zdobyły największą popularność i są najchętniej kupowane.
Najważniejsze daty z historii Marki
1863 – na świat przychodzi Henry Ford
1878 – Henry Ford konstruuje swój pierwszy silnik parowy
1896 – pierwszy prototyp pojazdu
1903 – powstaje Ford Motor Company
1908 – Model T
1913 – wprowadzenie taśmy produkcyjnej
1927 – nowy Model A
1941 – Ford GPW i Ford V8 Business Coupe
1947 – umiera Henry Ford
1950 – Ford Custom
1955 – Ford Thunderbird
1959 – Ford Anglia 105E
1964 – Ford Mustang
1965 – Ford Transit
1967 – Ford Escort
1969 – Ford Capri
1976 – Ford Fiesta
1985 – Ford Scorpio
1993 – Ford Mondeo
1995 – Ford Galaxy
1996 – Ford Ka
1998 – Ford Focus
2002 – Ford Fusion
2003 – Ford C-Max
2006 – Ford S-Max
2008 – Ford Kuga
2012 – Ford B-Max
2020 – Ford Mach-E